top of page

Înțeleptul - Arhetipurile de brand

Continuăm seria despre #arhetipuridebrand, în care îți vom arăta cum construim noi branduri folosind instrumente din psihologie și marketing 🧠 Dacă data trecută am vorbit despre Ruler, azi anunțăm în note de subsol și metri cubi de cărți citite Înțeleptul 🤓.


Pe scurt, arhetipurile de brand sunt preluate de la Jung și reprezintă 12 tipologii sau trăsături de caracter pe care orice cultură le poate găsi într-o formă sau alta în povești, basme, mituri și în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, Jung a comprimat toate personajele universale și le-a găsit locul la masa rotundă.


Back to you now 👉 Dacă business-ul tău are servicii sau produse cu mult research și știință în spate, dacă focusul e pe a oferi informații din surse verificate sau pur și simplu ești tu mai nerdy ca fondator, atunci sunt șanse mari ca arhetipul dominant să fie Înțeleptul 🦉.


Înțeleptul este tocilarul grupului. Cel care nu vorbește fără să fie sigur că știe subiectul în profunzime, cel care nu-și dă cu părerea aiurea, cel pe care te poți baza că a studiat mai mult decât toți ceilalți de la masă. Pentru un brand cu arhetip de Sage, informația corectă și completă înseamnă putere. Gândește-te la brand-uri ca Oxfort, TED, Google, Gandalf sau Lord Varys.


De cele mai multe ori, brandurile cu arhetip dominant de Înțelept (și infuzie de Rege) sunt cele care mențin standarde foarte greu de atins, care pun accent pe ordine, proceduri clare și documentarea tuturor pașilor. Universitățile de top sunt cel mai simplu exemplu – la MIT, CalTech sau Stanford doar 3-4% dintre candidați sunt acceptați.


Pe de altă parte, arhetipul Înțeleptului are și minusuri atunci când e dus la extrem – când nu e echilibrat cu un arhetip secundar mai empatic, Sage-ul tinde să fie atât de absorbit de cunoaștere, încât nu știe sau nu vrea să relaționeze cu alții. Sigur ai avut un prof în facultate care era suuuper smart, dar suuuper boring sau greu de urmărit.


Uite un exemplu de brand construit de noi care are Înțeleptul ca arhetip principal: MindLearners - o școală de coaching de referință de la noi, care a format mulți dintre oamenii pe care sunt șanse mari să-i știi, punând preț atât pe învățarea fundamentată în știință, cât și pe practicarea corectă a coaching-ului.


Un alt brand construit de noi care are influențe de Sage este So Nexy (despre care vom face în curând și studiu de caz). So Nexy este o platformă socială de la noi, pentru sapiosexuals (adică pentru oamenii care se uită întâi la ce ai în cap și, dacă sună a gol, nu mai contează restul). De la identitatea vizuală și verbală, până la cum e gândită platforma, totul este atent construit pentru a invita la învățare și la a împărtăși ceea ce știi. Cum se mai resimte Sage-ul la ei: știind că oamenii oricum au tendința să dea scroll în timpul liber, So Nexy le propune să dea scroll învățând ceva 🤓.


Așadar, dacă alegi ca arhetip dominant Înțeleptul, ține minte:

📚 Nu poți să te dai Înțelept dacă nu e în ADN-ul tău ca brand (nu că la restul arhetipurilor ai putea simula, dar aici ți-o iei grav). De ce? The nerds will tear you down dacă vii cu temele nefăcute, dacă spui lucruri pe care nu le-ai verificat. Vezi cazul Theranos.

📚 Ai grijă la cum comunică brandul. Dacă ești șoarece de bibliotecă îți e la îndemână să comunici ca studiile super nișate pe care le citești. Target-ul tău în schimb, s-ar putea să nu înțeleagă mare lucru sau să perceapă comunicarea ca fiind prea rece.

📚 Keep it short(er). Cele mai lungi postări și articole vin, de regulă, de la branduri cu arhetip dominant de Înțelept, pentru că vor să explice fiecare amănunt. Dacă vrei să prezinți o idee foarte complexă, o opțiune este să o împarți în subcapitole – cum facem noi cu prezentarea fiecărui arhetip de sine stătător.


Data viitoare vorbim despre arhetipul Rebelului, despre reguli care sunt încălcate și industrii care sunt date peste cap de branduri care aleg să facă lucrurile fundamental diferit și să arate că se poate mai bine când ieși din corsetul lui „așa se face la noi în industrie”.

Comentarios


bottom of page