top of page

Rebelul - Arhetipurile de brand

Continuăm seria despre #arhetipuridebrand, în care îți arătăm cum construim noi branduri folosind instrumente din psihologie și marketing 🧠. Dacă data trecută am vorbit despre Înțelept, azi anunțăm cu petarde și fumigene Reeebelul (sau The Outlaw) 💪🏻.


Pe scurt, arhetipurile de brand sunt preluate de la Jung și reprezintă 12 tipologii sau trăsături de caracter pe care orice cultură le poate găsi într-o formă sau alta în povești, basme, mituri și în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, Jung a comprimat toate personajele universale și le-a găsit locul la masa rotundă.


Back to you now 👉 Dacă business-ul tău are servicii sau produse fundamental diferite de restul industriei sau dacă felul în care comunici e super atipic, probabil ai în ADN-ul companiei niște gene de Rebel. 


Dacă ar fi un om, Rebelul ar fi mezinul familiei, cel care face toate nebuniile posibile și nu pățește nimic, cel care face fix opusul atunci când aude „nu ai voie”. De multe ori, brandurile rebele țin de mișcare sau de activitate fizică. Bineînțeles că apar rebeli și în alte industrii – financiar, transport, tehnologie, doar că, de multe ori, dau fail pentru că vin cu ceva muuult prea nou pentru zona călduță de confort a clienților. Gândește-te la branduri ca Vans, Harley Davidson, Red Bull sau Bitcoin. 


Rebelii din orice industrie au, în ochii mei, două valențe, în funcție de rezultatele cascadoriilor: 

  1. Dacă dau fail, sunt un fel de martiri (fără valență religioasă), care ne arată că lucrurile pot sta și altfel într-o industrie, dar plătesc cu prețul falimentului.

  2. Dacă au succes, devin idoli – Apple, de exemplu, a pornit ca un brand Rebel care a demonstrat că device-urile pot lua note maxime simultan și ca design și ca funcționalitate. Decenii mai târziu, mare parte din industrie se inspiră din ce fac ei.


Pe de altă parte, arhetipul Rebelului are și minusuri atunci când e dus la extrem – când nu e echilibrat cu un arhetip secundar mai pragmatic, Rebelul tinde să fie teribilist sau să caute scandal, fără să își aleagă strategic luptele. Multe start-up-uri care zic că vor fi următorul Uber/Apple/AirBnb/Netflix, dau faliment în 2-3 ani (și) pentru că nu reușesc să facă un product market fit și să-și găsească clienții la fel de rebeli ca ei care să plătească pentru servicii/produse „altfel”.


Uite un exemplu de brand de la noi care are Rebelul ca arhetip secundar: Salt Bank. Lansarea băncii s-a bazat exclusiv pe ideea de ambasadori de brand (adică oameni care aduc alți oameni în platformă). Pentru unii a sunat a schemă gen Amway/Avon, pentru alții a fost o idee genială. Reclamele lor cu leneșul sunt total atipice pentru industria de Banking și procesul de deschidere online a contului durează 3 minute. Sunt primii care au făcut asta? Nu. Sunt primii care au lansat sub forma asta? Da.


Așadar, dacă alegi ca arhetip dominant Rebelul, ține minte:

💪🏻 Ai grijă la luptele în care te bagi. Multe branduri rebele se sting pentru că n-au avut un plan clar și mai mult s-au luat de toată lumea sau au încercat să „schimbe paradigma” pe 10 planuri simultan.

💪🏻 Clarifică-ți în ce (nu) crezi. Chiar și ca rebel, ai un sistem de referință, un set de reguli proprii pe care ar trebui să le ai și să le urmezi. Atlfel iese haos.

💪🏻 Găsește sau construiește tribul de rebeli ca tine. Fără clienți și ambasadori de brand care să te susțină, revoluția la care visezi o să se stingă foarte repede.


Data viitoare vorbim despre arhetipul Empatului, despre empatie și grijă față de ceilalți și cum (prea) multe branduri încearcă să joace cartea asta fără să aibă realmente empatie sau contexte prin care să fie aproape de clienții lor.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page